Home » Articoli » Album Review » Ivo Perelman Quartet: Water Music

1

Ivo Perelman Quartet: Water Music

By

View read count
Ivo Perelman Quartet: Water Music
Un free piuttosto spinto apre questo CD inciso ormai due anni or sono (novembre 2022) da un quartetto coi controfiocchi, in grado di cacciarsi a capofitto nella tenaglia dell'improvvisazione senza rete con la quasi certezza di venirne fuori brillantemente. E' quanto gli otto brani su cui la sfida si sdipana ci confermano a chiare lettere, con l'iperpresenzialismo tante volte dimostrato da Ivo Perelman (nel singolo album ma anche con l'elefantiaca, scriteriata produzione di qualche anno fa) che sa farsi invece da parte ove necessario, dando gas ai compagni di cordata, che si rivelano in grado in ogni frangente di cogliere più che degnamente l'opportunità (ma c'era da dubitarne?).

I brani variano parecchio in quanto a durata (si passa dal minuto e quarantatré secondi di "Human Intuition" ai quasi dieci del conclusivo "Flow," anche se i tempi indicati in copertina non sono sempre corretti) ma l'impulso è sempre il medesimo, certo ora con un maggior fuoco dentro e altrove, invece, con maggior ponderatezza e riflessività, ma la linea estetica è sempre la stessa: si gioca attorno a una libertà tanto più preziosa quanto meglio la si riesce a gestire e amministrare. Ciò che in questo disco di musica che il titolo vorrebbe liquida, acquatica, e invece è spesso estremamente corporea, fisica, accade regolarmente.

Track Listing

Entrainment; Life Force; Sound Essence; Human Intuition; Boundless; Water Music; Fluidity; Flow.

Personnel

Ivo Perelman Quartet
band / ensemble / orchestra
Ivo Perelman
saxophone, tenor

Album information

Title: Water Music | Year Released: 2024 | Record Label: Rogue Art

Tags

Comments


PREVIOUS / NEXT




Support All About Jazz

Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who make it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

Go Ad Free!

To maintain our platform while developing new means to foster jazz discovery and connectivity, we need your help. You can become a sustaining member for as little as $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination vastly improves your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Landloper
Arild Andersen
Að einhverju/To somewhere
Freysteinn Gíslason
Particules Sonores
Alain Bedard Auguste Quartet

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.